10 dôvovov, prečo vyučujem hru na sopránovej zobcovej flaute podľa učebníc Flautoškoly 1, 2 a 3


 

  1. Autori Jan a Eva Kvapiloví pretvorili v učebniciach vlastné pedagogické a interpretačné skúsenosti do originálnych a sviežich nápadov pre vyučovanie. V uvedených učebniciach spracovali koncepciu a metodiku výučby hry na sopránovej zobcovej flaute na vysokej kvalitatívnej úrovni. Je odzrkadlením ich značných znalostí tradície domácej a kvalitnejšej zahraničnej pedagogiky ako aj inšpirácie skúsenosťami špičkových hráčov na zobcovú flautu.

 

  1. Metodika výučby podľa Flautoškoly je dôkladne a podrobne vypracovaná. Autori krok za krokom vysvetľujú postup práce so žiakom v samostatných Metodických zošitoch pre učiteľov. Túto metodiku považujem za hlboký a zasvätený prehľad komplexnej problematiky výchovy a vzdelávania adeptov hry na sopránovej zobcovej flaute na úrovni I. stupňa štúdia v Základných umeleckých školách.

 

  1. Učebnice Flautoškoly predkladajú žiakovi učebnú látku názorným i zábavným spôsobom umocneným pútavými plnofarebnými ilustráciámi.  Nezaťažujú ho preň suchopárnymi a abstraktnými poučkami.  

 

  1. Hodnotovým východiskom koncepcie učebníc Flautoškoly nie je chápanie sopránovej zobcovej flauty ako detského hudobného nástroja (Jej veľkosť s tým v minulosti nijako nesúvisela a ani nesúvisí.). Autori Flautoškoly považujú zobcovú flautu (v jej rôznych veľkostiach a ladeniach) za plnohodnotný koncertný hudobný nástroj, ktorý má čo ponúknuť záujemcom o hudbu na všetkých úrovniach náročnosti hudobnej interpretácie od začiatočníka po virtuóza. V krajinách Západanej Európy (obzvlášť v Anglicku, Holandsku, Nemecku a Rakúsku) je zobcová flauta už niekoľko desaťročí plne etablovaná do hudobného života spoločnosti a na všetkých úrovniach umeleckého vzdelávania od základného až po vysokoškolské. Vďačí za to priekopníkom, ktorí na začiatku 20. storočia znovu oživili tradíciu interpretácie skladieb starej hudby na zobcovej flaute a nástrojárskej výroby. Navrátili tak nástroju jeho postavenie v hudobnom živote spoločnosti, ktoré mu patrilo pred rokom 1750. Zásadným impulzom, vďaka ktorému si zobcová flauta získala rešpektované postavenie u hudobne vzdelanej verejnosti, bolo pôsobenie prvých virtuózov v koncertnom živote a vznik prvých moderných pôvodných sólových skladieb a komorných diel pre tento nástroj. Ďalším významným míľnikom je rozvoj pedagogiky smerom k dosiahnutiu vyššej kvalitatívnej úrovne interpretačných výkonov umelcov, vydávanie pedagogickej literatúry a kvalitných komentovaných edícií repertoáru z obdobia baroka, renesancie i stredoveku. Predovšetkým však od 2. polovice 20. storočia až dodnes vzniklo pre zobcovú flautu nebývalé množstvo pôvodných skladieb rozmanitých žánrov, rôznej kvality a úrovne náročnosti. Novátorskí skladatelia posúvajú hranice výrazových a technických možností tohto nástroja smerom k uplatneniu novej estetiky chápania hudobného diela a jeho interpretácie. Tieto skladby kladú na interpretov zvýšené nároky v zvládnutí netradičných, nových techník hry, improvizácie, či prednesu spájajúceho prvky hudobného prejavu s divadelnou dramatizáciou.

 

  1. Som rada, že na trhu sú konečne dostupné učebnice v českom jazyku, v ktorých neabsentuje podrobne vypracovaná metodika rozvoja všetkých dôležitých aspektov hry na zobcovej flaute (správneho postoja a držania nástroja, techniky dýchania a tvorby tónu, špecifickej artikulácie a prstovej techniky). Ich správne osvojenie si nie je samozrejmé a neprichádza automaticky. Podstatnými hodnotami pre kvalitný rozvoj interpretačných schopností a zručností hráča na zobcovú flautu je tvorivá, systematická, trpezlivá, pozorná a uvedomelá práca. V Metodickom zošite autori upozorňujú pedagógov, že technika hry (čím sa nerozumie len prstová technika) a artikulácia sa na zobcovej flaute v mnohom odlišujú od techniky hry na moderné dychové hudobné nástroje. Učiteľom odporúčajú, aby v edukačnom procese zohľadnili nielen individuálne danosti žiaka, ale aj charakter nástroja, jeho výrazové a technické možnosti a tiež spôsob interpretácie vychádzajúci z tradície a estetiky hudobného prednesu skladieb jednotlivých historicko-štýlových období.

 

  1. Učebnice pracujú s repertoárom, ktorý je pre zobcovú flautu charakteristický. S postupne sa zvyšujúcimi nárokmi na interpretáciu skladieb oboznamujú žiaka s domácou ľudovou hudbou i so svetovými tradicionálmi. Krok za krokom usmerňujú žiaka v zvládnutí základov historicky poučenej interpretácie starej hudby obdobia stredoveku, renesancie a baroka. Postupne vedú flautistu k samostatnému a tvorivému využitiu artikulácie vzhľadom k charakteru (v barokovej hudbe afektu) skladby. Stručne a zrozumiteľne oboznamujú žiaka s historickými súvislosťami týkajúcimi sa starých hudobných foriem, zaujímavosťami okolo vzniku skladieb a v krátkosti predstavujú jednotlivých hudobných skladateľov (resp. editorov). Tretí diel Flautoškoly navyše poskytuje odporúčania a námety k vypracovaniu zdobenia melódie v renesančných skladbách prostredníctvom tvorby jednoduchých diminúcií vhodne využiteľných v priebehu celej skladby, ale najmä v záveroch hudobných fráz. Oboznamuje žiaka s pojmom hemioly a s jej rozpoznaním v metro-rytmickom členení určitých úsekov skladby. Obsahuje pokyny k správnemu nácviku a použitiu vybraných melodických ozdôb, ako je príraz a opora, nátril, mordent a trilok s komentárom k použitiu hmatov na to určených nachádzajúcim sa v Metodickom zošite pre učiteľov. Učebnice sa nevyhýbajú ani repertoáru súčasných skladieb inštruktívneho a prednesového charakteru skomponovaných priamo pre zobcovú flautu. Systematicky od samého začiatku pripravujú žiaka na hru kompozícií vyžadujúcich zvládnutie špecifických moderných techník rozširujúcich paletu zvukovej výrazovosti tohto krásneho hudobného nástroja.

 

  1. Všetky tri diely učebnice Flautoškoly kladú hlavný dôraz na výchovu k aktívnemu počúvaniu vlastnej hry na zobcovej flaute a vytváraniu si konkrétnej sluchovej predstavy hraného, ktorá v sebe nesie určitý význam. Kvalitná hra na ktoromkoľvek hudobnom nástroji predpokladá cibrenie si koncentrácie pozornosti, precítený hudobný prednes zodpovedajúci obsahu skladby a učenie sa chápať v súvislostiach význam znejúcej hudby. Týmto prístupom je možné zabrániť mechanickému nácviku, bezduchému prehrávaniu skladieb a nekonečnému opakovaniu naučených chýb.

 

  1. Učebnice Flautoškoly kladú dôraz na rozvoj žiakovej tvorivosti a muzikality. Tomuto zámeru slúžia rozmanité cvičenia obsiahnuté v žiackom zošite i v Metodickom zošite pre učiteľa – napr. Zvuky, Moderné techniky, dotvorenie nedokončených cvičení, možnosť vytvoriť si vlastné cvičenie, určenie charakteru skladby, vypracovanie artikulácie v skladbe vzhľadom nielen k jej rytmickému členeniu ale najmä v spätosti s jej charakterom (žánrom i štýlovým obdobím vzniku).

 

  1. Autori učebníc nepovažujú za kritérium vysokej kvalitatívnej úrovne rozvoja žiakových interpretačných schopností a zručností v hre na zobcovej flaute rýchlosť učenia sa nových hmatov vo veľkom tónovom rozsahu, rýchly postup v rozvoji prstovej techniky a značný počet prehraných skladieb a prebraných lekcií za jeden školský rok na úkor osvojenia si správneho postoja a držania nástroja, na úkor kvality zvládnutia dychovej techniky, tvorby krásneho tónu, precízneho zvládnutia špecifickej artikulácie, čistej intonácie a rozvoja muzikality žiaka. Autori Flautoškoly odporáčajú zámerne zvoliť pomalšie tempo preberania učebnej látky v začiatkoch výučby žiaka, kedy sa uňho vytvárajú základné návyky pri hre na zobcovej flaute. Svoj postoj odôvodňujú potrebou správneho a dôkladného osvojenia si všetkých podstatných prvkov hry na zobcovej flaute na úrovni úplného začiatočníka, vďaka ktorým sa žiak hneď od začiatku môže vyhnúť nadobudnutiu nežiaducich zlozvykov pri hre a v konečnom dôsledku má možnosť v budúcnosti bez problémov postupovať rýchlejším tempom výučby.

 

  1. Som presvedčená o tom, že doposiaľ neboli vytvorené iné kvalitnejšie učebnice hry na sopránovú zobcovú flautu českými alebo slovenskými autormi.

 

Janka Mikušová, 30. 8. 2015