10 dôvovov, prečo vyučujem hru na sopránovej zobcovej flaute podľa učebníc Flautoškoly 1, 2 a 3
03.09.2015 23:19
- Autori Jan a Eva Kvapiloví pretvorili v učebniciach vlastné pedagogické a interpretačné skúsenosti do originálnych a sviežich nápadov pre vyučovanie. V uvedených učebniciach spracovali koncepciu a metodiku výučby hry na sopránovej zobcovej flaute na vysokej kvalitatívnej úrovni. Je odzrkadlením ich značných znalostí tradície domácej a kvalitnejšej zahraničnej pedagogiky ako aj inšpirácie skúsenosťami špičkových hráčov na zobcovú flautu.
- Metodika výučby podľa Flautoškoly je dôkladne a podrobne vypracovaná. Autori krok za krokom vysvetľujú postup práce so žiakom v samostatných Metodických zošitoch pre učiteľov. Túto metodiku považujem za hlboký a zasvätený prehľad komplexnej problematiky výchovy a vzdelávania adeptov hry na sopránovej zobcovej flaute na úrovni I. stupňa štúdia v Základných umeleckých školách.
- Učebnice Flautoškoly predkladajú žiakovi učebnú látku názorným i zábavným spôsobom umocneným pútavými plnofarebnými ilustráciámi. Nezaťažujú ho preň suchopárnymi a abstraktnými poučkami.
- Hodnotovým východiskom koncepcie učebníc Flautoškoly nie je chápanie sopránovej zobcovej flauty ako detského hudobného nástroja (Jej veľkosť s tým v minulosti nijako nesúvisela a ani nesúvisí.). Autori Flautoškoly považujú zobcovú flautu (v jej rôznych veľkostiach a ladeniach) za plnohodnotný koncertný hudobný nástroj, ktorý má čo ponúknuť záujemcom o hudbu na všetkých úrovniach náročnosti hudobnej interpretácie od začiatočníka po virtuóza. V krajinách Západanej Európy (obzvlášť v Anglicku, Holandsku, Nemecku a Rakúsku) je zobcová flauta už niekoľko desaťročí plne etablovaná do hudobného života spoločnosti a na všetkých úrovniach umeleckého vzdelávania od základného až po vysokoškolské. Vďačí za to priekopníkom, ktorí na začiatku 20. storočia znovu oživili tradíciu interpretácie skladieb starej hudby na zobcovej flaute a nástrojárskej výroby. Navrátili tak nástroju jeho postavenie v hudobnom živote spoločnosti, ktoré mu patrilo pred rokom 1750. Zásadným impulzom, vďaka ktorému si zobcová flauta získala rešpektované postavenie u hudobne vzdelanej verejnosti, bolo pôsobenie prvých virtuózov v koncertnom živote a vznik prvých moderných pôvodných sólových skladieb a komorných diel pre tento nástroj. Ďalším významným míľnikom je rozvoj pedagogiky smerom k dosiahnutiu vyššej kvalitatívnej úrovne interpretačných výkonov umelcov, vydávanie pedagogickej literatúry a kvalitných komentovaných edícií repertoáru z obdobia baroka, renesancie i stredoveku. Predovšetkým však od 2. polovice 20. storočia až dodnes vzniklo pre zobcovú flautu nebývalé množstvo pôvodných skladieb rozmanitých žánrov, rôznej kvality a úrovne náročnosti. Novátorskí skladatelia posúvajú hranice výrazových a technických možností tohto nástroja smerom k uplatneniu novej estetiky chápania hudobného diela a jeho interpretácie. Tieto skladby kladú na interpretov zvýšené nároky v zvládnutí netradičných, nových techník hry, improvizácie, či prednesu spájajúceho prvky hudobného prejavu s divadelnou dramatizáciou.
- Som rada, že na trhu sú konečne dostupné učebnice v českom jazyku, v ktorých neabsentuje podrobne vypracovaná metodika rozvoja všetkých dôležitých aspektov hry na zobcovej flaute (správneho postoja a držania nástroja, techniky dýchania a tvorby tónu, špecifickej artikulácie a prstovej techniky). Ich správne osvojenie si nie je samozrejmé a neprichádza automaticky. Podstatnými hodnotami pre kvalitný rozvoj interpretačných schopností a zručností hráča na zobcovú flautu je tvorivá, systematická, trpezlivá, pozorná a uvedomelá práca. V Metodickom zošite autori upozorňujú pedagógov, že technika hry (čím sa nerozumie len prstová technika) a artikulácia sa na zobcovej flaute v mnohom odlišujú od techniky hry na moderné dychové hudobné nástroje. Učiteľom odporúčajú, aby v edukačnom procese zohľadnili nielen individuálne danosti žiaka, ale aj charakter nástroja, jeho výrazové a technické možnosti a tiež spôsob interpretácie vychádzajúci z tradície a estetiky hudobného prednesu skladieb jednotlivých historicko-štýlových období.
- Učebnice pracujú s repertoárom, ktorý je pre zobcovú flautu charakteristický. S postupne sa zvyšujúcimi nárokmi na interpretáciu skladieb oboznamujú žiaka s domácou ľudovou hudbou i so svetovými tradicionálmi. Krok za krokom usmerňujú žiaka v zvládnutí základov historicky poučenej interpretácie starej hudby obdobia stredoveku, renesancie a baroka. Postupne vedú flautistu k samostatnému a tvorivému využitiu artikulácie vzhľadom k charakteru (v barokovej hudbe afektu) skladby. Stručne a zrozumiteľne oboznamujú žiaka s historickými súvislosťami týkajúcimi sa starých hudobných foriem, zaujímavosťami okolo vzniku skladieb a v krátkosti predstavujú jednotlivých hudobných skladateľov (resp. editorov). Tretí diel Flautoškoly navyše poskytuje odporúčania a námety k vypracovaniu zdobenia melódie v renesančných skladbách prostredníctvom tvorby jednoduchých diminúcií vhodne využiteľných v priebehu celej skladby, ale najmä v záveroch hudobných fráz. Oboznamuje žiaka s pojmom hemioly a s jej rozpoznaním v metro-rytmickom členení určitých úsekov skladby. Obsahuje pokyny k správnemu nácviku a použitiu vybraných melodických ozdôb, ako je príraz a opora, nátril, mordent a trilok s komentárom k použitiu hmatov na to určených nachádzajúcim sa v Metodickom zošite pre učiteľov. Učebnice sa nevyhýbajú ani repertoáru súčasných skladieb inštruktívneho a prednesového charakteru skomponovaných priamo pre zobcovú flautu. Systematicky od samého začiatku pripravujú žiaka na hru kompozícií vyžadujúcich zvládnutie špecifických moderných techník rozširujúcich paletu zvukovej výrazovosti tohto krásneho hudobného nástroja.
- Všetky tri diely učebnice Flautoškoly kladú hlavný dôraz na výchovu k aktívnemu počúvaniu vlastnej hry na zobcovej flaute a vytváraniu si konkrétnej sluchovej predstavy hraného, ktorá v sebe nesie určitý význam. Kvalitná hra na ktoromkoľvek hudobnom nástroji predpokladá cibrenie si koncentrácie pozornosti, precítený hudobný prednes zodpovedajúci obsahu skladby a učenie sa chápať v súvislostiach význam znejúcej hudby. Týmto prístupom je možné zabrániť mechanickému nácviku, bezduchému prehrávaniu skladieb a nekonečnému opakovaniu naučených chýb.
- Učebnice Flautoškoly kladú dôraz na rozvoj žiakovej tvorivosti a muzikality. Tomuto zámeru slúžia rozmanité cvičenia obsiahnuté v žiackom zošite i v Metodickom zošite pre učiteľa – napr. Zvuky, Moderné techniky, dotvorenie nedokončených cvičení, možnosť vytvoriť si vlastné cvičenie, určenie charakteru skladby, vypracovanie artikulácie v skladbe vzhľadom nielen k jej rytmickému členeniu ale najmä v spätosti s jej charakterom (žánrom i štýlovým obdobím vzniku).
- Autori učebníc nepovažujú za kritérium vysokej kvalitatívnej úrovne rozvoja žiakových interpretačných schopností a zručností v hre na zobcovej flaute rýchlosť učenia sa nových hmatov vo veľkom tónovom rozsahu, rýchly postup v rozvoji prstovej techniky a značný počet prehraných skladieb a prebraných lekcií za jeden školský rok na úkor osvojenia si správneho postoja a držania nástroja, na úkor kvality zvládnutia dychovej techniky, tvorby krásneho tónu, precízneho zvládnutia špecifickej artikulácie, čistej intonácie a rozvoja muzikality žiaka. Autori Flautoškoly odporáčajú zámerne zvoliť pomalšie tempo preberania učebnej látky v začiatkoch výučby žiaka, kedy sa uňho vytvárajú základné návyky pri hre na zobcovej flaute. Svoj postoj odôvodňujú potrebou správneho a dôkladného osvojenia si všetkých podstatných prvkov hry na zobcovej flaute na úrovni úplného začiatočníka, vďaka ktorým sa žiak hneď od začiatku môže vyhnúť nadobudnutiu nežiaducich zlozvykov pri hre a v konečnom dôsledku má možnosť v budúcnosti bez problémov postupovať rýchlejším tempom výučby.
- Som presvedčená o tom, že doposiaľ neboli vytvorené iné kvalitnejšie učebnice hry na sopránovú zobcovú flautu českými alebo slovenskými autormi.
Janka Mikušová, 30. 8. 2015